Thursday, February 20, 2014

7 Sunnah Rasulullah Yang Patut Dijaga

“Sesungguhnya pada diri Rasulullah ada teladan yang baik bagimu, yaitu bagi orang yang mengharap Allah dan hari akhir serta banyak berdzikir kepada Allah.” (Q.S Al-ahzab: 21).Amalan yang paling dicintai Allah adalah yang paling langgeng (yang dilakukan terus menerus) meskipun sedikit (hadis bukhori muslim dari Aisyah RA)

7 sunnah Rasulullah yang patut dijaga setiap hari, yaitu :

Pertama: tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya.

Kedua: membaca Al-Quran sebelum terbit matahari Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Quran terlebih dahulu dengan penuh pemahaman. Rasulullah bersabda : kalian semua bacalah alquran karena dia akan datang di hari kiamat sebagai penolong bagi pembacanya (HR muslim)

Ketiga: jangan tinggalkan masjid terutama di waktu Subuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin, tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.

Keempat: jaga shalat Dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada shalat Dhuha.

Kelima: jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari.

Keenam: jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Rasulullah bersabda "Barangsiapa berwudhu dengan membaguskan wudhunya, maka keluarlah dosa-dosanya dari kulitnya sampai dari kuku jari-jemarinya". (HR. Muslim.)

Ketujuh: amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi karena dosa kita akan dijauhkan oleh Allah. (sumber : http://www.facebook.com/SudahTahukahAnda.New)

Allahumma inni as-aluka fi’lal khoiroot, wa tarkal munkaroot. Ya Allah, aku memohon kepada-Mu untuk mudah melakukan berbagai kebajikan dan meninggalkan berbagai kemungkaran.( HR. Tirmidzi no. 3233)

No comments:

Post a Comment